Vincent Piramide (4215m), Balmenhorn (4167m),  majd Cinque Torri és a Marino Bianchi Via Ferrata (Monte Cristallo 3167m)

2010.07.12. - 07.20.

Résztvevők: Katulyák Attila, Vincze Ferenc
Leírást készítette: Vincze Ferenc

Bevezető

Az évek alatt kialakult menetrend szerint idén is egy magashegyi túrával kezdtünk, majd levezetésnek két via ferrátát terveztünk. A Cristallo-n van mindkettő. A egyik a Marino Bianchi ferrata, a másik a közelében lévő Ivona Dibona ferrata lett volna. De mint mindig, a terv azért van, hogy legyen mitől eltérni..

Vincent Piramide, Balmenhorn

Vincent Piramide,
    Aosta-  Valsesia/Gressoney, Olaszország
    Lat/Lon: 45.90700°N / 7.86310°E

Vincent Piramide a Monte Rosa csoport 4000-es csúcsai közül a legdélebben fekvő tagja. Első megmászója Johann Nikolaus Vincent volt 1819.08.05.én három másik társával együtt. Ez egy könnyen megmászható egyszerű 4000-es csúcs.

Balmenhorn,
    Lat/Lon: 45.9132°N / 7.85747°E

Balmenhorn,  a Wallis alpok nem jelentős 4167m-es csúcsa. Megbújik a Vincent Piramide és a Schwarzhorn csúcsa között. Érdekessége a csúcson felállított bronz Krisztus szobor és a kicsi menedékház.

2010.07.12.

Kisebb fennakadások és nagyobb módosítások után úgy alakult, hogy a két évvel ezelőtti helyre a Vincent Piramide-hoz megyünk vissza. Két évvel ezelőtt nagyon rossz volt az időjárás - annyira, hogy még túrabeszámoló sem született belőle. Idén sem kecsegtettek sok jóval az időjósok, ennek ellenére elindultunk. Reggel 7 órakor sikerült megindulni. Kikeveregtünk a fővárosból, végig az M7-en, a szlovén határig. Itt 15 EUR havi pályamatricát vettünk (ez a legrövidebb időtartam, ami vásárolható). Maribor, Ljubljana, majd a H4-en át irány Olaszország. Itt az A4-es autópályán megyünk több száz kilométert. Milánóig kb. 22 € az autópálya díj. Milánó után párszáz kilométerrel Brescia-nál áttérünk az A4-A5-re Ivrea felé, majd A5 pálya (vagy a vele párhuzamos SS26-ra). Pont-Sent-Martinnál lehajtunk az SS44-re. Az SS44 végig megy a Grassoney-völgyön . Grassoney-La-Trinité után még megyünk egy kicsit, míg az út el nem fogy. Megérkeztünk Staffal-ba, mintegy 1200km megtétele után. Autónkat a patak melletti parkolóban hagyhatjuk. Nyáron ez ingyenes. Másnap majd innen megyünk felfelé a 4000-es csúcsokra. De előtte tábort kell vernünk. Egész úton idefelé 39 °C hőség, tűző nap volt. Itt a hegyek lábánál 16 °C és zuhog az eső. Szerencsénkre mire kezdtünk volna kétségbe esni felszakadozott a felhő, úgy 20 óra körül. Gyorsan sátrat vertünk a falun túl, a patakparton, az A7 turistaút mellett. Éjjel tovább esett az eső, de reggel napfényre ébredtünk.

Tábor hely
staffal nappal
Refugio Gabiet
Kőhíd
Tábor helyünk Staffalban
Ellátó helikopter indulása Staffalból a Gnifetti házhoz
Visszatekintés a Gabiet házra és a felvonó állomásra
Patak, híd, zöld fű
Nem sokkal a Gabiet ház fölött

Füves völgy
víz vételezés
Ezek vagyunk mi
Patak mellett
Vincent Piramide a völgyből nézve
A hegy teteje felhőben
Félúton se jártunk, és már tölteni kellett a  flaskákat
Ezek vagyunk mi, még a völgyben
Közeledünk a 3000m-hez, bár még odébb van

2010.07.13.

9 óra körül - reggeli és pakolás után 9 €-ért felvitettük magunkat a 2375m magasan található (Rifugio) Gabiet házig (csak oda-vissza jegy váltható). Ezzel spóroltunk 500m szintkülönbséget. A Gabiet háztól az A6-os turistaúton indulunk fölfelé.  Az út szép füves, patakos völgyben halad. Gyakorlatilag monoton emelkedik. Késõbb elmaradozik a fû és velük a hegyi-kecskék és a füttyös mormoták is. Egyre több a szikla és a kőtörmelék. 2800m környékén összefut az A6 és az A7 turistaút. Innen közösen vezetnek a Rifugio Mantova-ig. De előtte át kell verekednünk magunkat egy szép palamezõn, majd egy igazi törmelék lejtőn. 3100-3200m magasságban már megjelennek a hófoltok is. Nem nagyok és nem is mélyek. Kényelmesen áthaladunk rajtuk.  Legnagyobb erőfeszítésünk ellenére nem jutottunk fel a Mantova házig (3498m) az elsõ napi gyaloglás után. Pedig a ház fölött 50-100m-re remek sátrazóhelyek vannak, kőből rakott mellvédekkel. (A ház közvetlen közelében tilos táborozni! Elviszi a sátrunkat a szállítóhelikopter). A ház alatt úgy 100-150m-rel egy hótáblán vertünk sátrat (a köves törmeléken máshol nem igen lehet sátrat verni). Erõsen felhõsödött és elkezdett cseperegni az eső. Nem kockáztattunk inkább letáboroztunk. (amúgy a Mantova ház elég drága, ha tehetjük, menjünk inkább a 3647m-en levõ Rifugio Gnifetti-be, úgy is innen indulnak az utak).
Táborhely
Mantova és a Gnifetti ház
Refugio Mantova
Gnifetti ház
Második éjszakai táborhelyünk a Mantova ház alatti hófolton
Középen fent a Mantova-ház
Jobb fölső sarokban a ködben a Gnifetti-ház
Refugio Mantova 3498m
Refugio Gnifetti 3647m

2010.07.14.

Másnap kényelmesen megreggeliztünk, megszárítottuk a sátrat (éjjel nem volt fagy, kb. 2-5 °C lehetett) és felmentünk a Gnifetti házhoz. A Mantova ház és a Gnifetti ház között már hómező van, egyedül a Gnifetti ház alatt van pár méter kőszikla kötélbiztosítással. De ez a pár méter könnyen leküzdhető még a húszon-pár kilós hátizsákjainkkal is. A nap hátralévő részére azt terveztük, hogy elindulunk a Vincent Piramide felé, majd 4000m körül visszafordulunk. Ezt a kis manővert szántuk az "akklimatizációs túrának", mert hogy ezt eddig kihagytuk. De végül is ebéd után már nem volt kedvünk elindulni, így a nap hátralévő részét pihenéssel töltöttük.
    2 éjszakára foglaltunk szállást. ÖAV tagságival 14€/fő egy éjszaka. Tagsági nélkül 25€/fő. Hétközben általában van szabad szoba, de hétvégén teltház volt. Ezen az estén vagányak voltunk. A 2,5 napi konzerv zabálás után vörösboros sült nyulat ettünk zöldkörettel mindössze 13€ pénzért. Ami a 3600m fölötti magasságot tekintve nem egy horror ár. A víz sem túl drága 1,5l ásványvíz 2€, így nem került sor hó olvasztásra, hogy igyunk. A szobák normálisak, az ágyak 3 emeletesek. Legnagyobb meglepetésünkre, a két évvel korábbi ittjártunkhoz képest van zuhany is. Sőt ha süt a nap, akkor még melegvizes is. És még egy újdonság, bankkártyát is elfogadnak (bár mi nem használtuk, csak a matricát láttuk).

Kötélbiztosítás a Gnifetti háznál
Vincent Piramide alsó madár távlatból
Hajnali menet a 4000-es csúcsok felé

2010.07.15.

Másnap "hajnal" 5:00-kor keltünk, majd szedelőzködés után 6 óra körül elindultunk a csúcs felé. A Vincent Piramide elég sokáig árnyékot vet az útra, így az fagyos marad, nem kásásodik fel. Az út elég egyszerű, szinte csak gyalogolni kell. Egyszer-kétszer kell csak átugrani kisebb gleccser-hasadékot. Szerencsére nincs belőlük sok. Az út jól kitaposott, rá kell állni a "sztrádára" és követni. Elõször a hegy mellet felvisz 4000-4100m-ig. Itt elfordul jobbra a Vincent Piramide és a Balmenhorn közötti nyeregbe. A nyereg közepén enyhén jobbra vezet fel a csúcsra. A csúcson elkészültek a kötelező csúcsfotók. Lementünk a nyeregbe majd fölkaptatunk a szemközti Balmenhornra is. Mindkét csúcson nagyon erős volt a szél. Saccra úgy 10-15 m/s lehetett és kifejezetten csípős hideg a szikrázó napsütés ellenére is.
    A két csúcs megmászása után elindultunk lefelé a Gnifetti házhoz. Ebédre lentvoltunk. Ekkor tudtuk meg, hogy a hétvégére teltház van és nem tudunk tovább maradni. Két lehetőség maradt. Másnap lemegyünk a hegyről és átmegyünk a Dolomitokba vagy felmegyünk ismét 4000 m fölé és sátrat verünk valamelyik nyeregben. Mi az első mellett döntöttünk. Bár, mint másnap kiderült nem volt túl jó döntés...

Gleccser hasadék

nyereg - fölül a Balmenhorn
Balmenhorn
Balmenhorn csúcsán

Csúcsvideó (na nem a minősége miatt) a Vincent Piramide tetejéről  (mpg, 14Mb)

2010.07.16.

Reggel elindultunk lefelé a hegyről. Kicsit erőltetett menet volt, hogy a 13 óráig járó felvonót még elérjük. Sikerült, így azonnal elindulhattunk a Dolomitok felé. Azt reméltük, hogy estére megérkezünk a Dolomitokba, a kedvenc kempingünkbe (Olimpia kemping). Csak azt nem vettük figyelembe, hogy pénteken lehetetlen az olasz autópályákon közlekedni. Sok-sok óráig álltunk Milánó után, a vánszorgó dugóban. Mindennek az lett a vége, hogy valahol a Dolomitokban, Cortina d'Ampezzo-tól kb. 20km-re kellett éjszakáznunk a szabad ég alatt. Szerencsére csillagos volt az éjj, eső, szél nem volt. Sátrat nem állítottunk, így reggelre kicsit vizes lett a hálózsák az éjjeli páralecsapódástól.

2010.07.17.

Másnap reggel szép időre ébredtünk. Mivel  az erre a napra tervezett via ferrata már nem igen lett volna megvalósítható, így azt terveztük, hogy Cortina d'Ampezzoban az Olimpia kempinget megkeressük és a délutánt pihenéssel töltjük. Útban Cortina felé véletlenül észrevettünk egy első világháborús plakátot a hágótól nem messze (khm. szóval nem a plakát volt Első Világháborús, hanem a témája), ami a Cinque Torri tornyokat és az ott található első világháborús emlékparkot hirdette. Mivel még kora reggel volt (alig 8 óra) úgy döntöttünk megnézzük.
    A parkolóból  felvonóval 9 EUR pénzért, vagy gyalog mehetünk fel kb. 300m szintet a 2255m magasan található Rifugio Scoiattoli -ig. A túra igen könnyű séta, körbe a Cinque Torri tornyok körül. Sem felszerelést sem technikai tudást nem igényel. Inkább csak múzeumi körséta, de érdekes..

Fel a Cinque Torri felé
Cinque Torri
Torri
A volt katonai létesítmények
Gyalogosan a Cinque Torri felé
Cinque Torri érdekes sziklái
Kilátás a menedékháztól
Rálátás az I. világháborús állásokra

A  táj gyönyörű, a  körtúra kisgyermekekkel is járható. Igazi családi program lehet. A Rifugio Scoiattoli-ban működik étterem is, ha megéhezne az ember. Ott jártunkkor elég sokan voltak, népszerű hely. A szépen helyreállított emlékhely látogatása ingyenes.

Géppuska állás

A vezérkar
75mm-es löveg és személyzete
Tábori kórhá

Félnapi nézelődés után, elindultunk Cortina d'Ampezzo-ba, az Olimpia kempingbe. Érkezésünket úgy időzítsük, hogy  recepció csak 9-13-ig és 15-21-ig van. Aki nem érkezik időben az  kénytelen lesz a kemping előtti kicsi parkolóban tölteni a drága idejét, míg bebocsájtatást nyer az édenbe...

2010.07.18.

Eső nap. Egész nap, de főleg délután esett az eső. Délelőtt próbálkoztunk egy gyors fürdőzéssel a kemping melletti sebesfolyású patakban. De a <10 °C-os hidegvíz igénybeveszi az akaraterőt! Inkább bementünk a belvárosba egy jó pizzát enni, nézelődni.

2010.07.19.

A felhők nem nagyon szakadoztak fel az éjjel, de ettől függetlenül elindultunk via ferrátázni.  Célunk a  Monte Cristallonál a Marino Bianchi via ferráta. Ez egy nem túl nehéz út, de azért ne pont ezt az utat válasszuk első via ferráta tunknak. A 3000m körüli magasság  a kezdőket meggyötörheti egy kicsit. A német besorolás szerint ez az út D kategóriás, tehát nehéznek számít (szerintünk inkább C).
Sífelvonó
Monte Cristallo csúcsai a síliftből nézve
amarosan a Son Forza házhoz érünk
tojáslift
 A sífelvonó, háttérben a Monte Cristallo

Cortina D'Ampezzo-ból az  S48-as úton  megyünk a sífelvonókig (kb. félúton Cortina D'Ampezzo és az S48 és S48b  csomópont között). Itt kétlépcsőben juthatunk fel a Lorenzi házig. Az első, egy ülőkabinos felvonó a Rifugio Son Forca-ig (2235m)  megy. Itt át kell szállnunk a tojásfelvonókba, ami már fölvisz a Rifigio G - Lorenzi-ig (3000m). Innen indul a túra. (a tojásokból kiszállva jobbra menjünk, az lesz a Marino Bianchi. Ha balra megyünk, föl a fémlétrákon, akkor az Ivano Dibona via ferrátához jutunk). Vigyázzunk! Ha visszafelé is kényelmesen akarunk utazni a felvónókkal, akkor 17 óráig feltétlen érjünk vissza, mert ekkor megy az utolsó. De inkább érdeklődjuk meg a pontos indulás idejét!
A tojás lift
Rifugio Lorenzi
Kilátás a Rifugio Lorenzi-től
 A tojás lift - kívülről   és belülről  Jobbra a Rifugio Lorenzi Kilátás a Lorenzi háztól

Függőhíd
Marino Bianchi via ferrata
 Háttérben a tojás lift felső végállomása  Kis tumultus fölfelémenet  A híres függőhíd a szmben lévő Ivano Dibona úton